Στην ελληνική θεατρική σκηνή του 20ου αιώνα δύο προσωπικότητες είναι αυτές που διαμόρφωσαν και χαρακτήρισαν την θεατρική παραγωγή, αφήνοντας ανεξίτηλα τα αποτυπώματα τους στο πέρασμα του χρόνου!
Και οι δύο γυναίκες και γεννημένες περίπου την ίδια χρονιά, η Μαρίκα Κοτοπούλη και η Κυβέλη, είναι τα δύο ονόματα που κυριαρχούν στα ανεβάσματα των θεατρικών παραστάσεων αλλά και στις διθυραμβικές κριτικές που ακολουθούν!
(Κυβέλη ) (Κοτοπούλη)
Εάν μελετήσει κάποιος την θεατρική τους πορεία σίγουρα συναντά κοινά μεταξύ τους καθώς και οι δύο γυναίκες έδειξαν από αρκετά μικρή ηλικία το ταλέντο τους στην ηθοποιία. Η Κοτοπούλη ξεκινώντας στην ΄Νέα Σκηνή’ του Χρηστομάνου και αργότερα συνεχίζοντας στο τότε βασιλικό Θέατρο – που αργότερα ονομάστηκε Εθνικό – ερμηνεύει και υποδύεται ρόλους μεγάλου βεληνεκούς, από Σαίξπηρ μέχρι και αρχαιά τραγωδία και αντίστοιχα η Κυβέλη γράφει τη δική της ιστορία, αφού πριν τα δεκαπέντε της γίνεται δεκτή στη σχολή του Βασιλικού Θεάτρου και διαγράφει την δική της πορεία ερμηνεύοντας ρόλους αρχαίας τραγωδίας ή και ευρωπαϊκού θεάτρου.
Ένα άλλο κοινό τους αποτελεί το γεγονός ότι για αρκετά χρόνια συνεργάστηκαν με αρκετούς ανθρώπους του Θεάτρου, κάνοντας περιοδείες σε όλη την Ελλάδα, ενώ και οι δύο κατάφεραν ύστερα από μια μακρά περίοδο στο θεατρικό σανίδι να δημιουργήσουν τον δικό τους θίασο και να ανεβάσουν εξαιρετικές παραστάσεις.
Η κοινή γνώμη της εποχής και ο Τύπος τις ήθελαν για εχθρούς, ενώ το ανταγωνιστικό κλίμα που δημιουργούταν μεταξύ τους αποδίδεται όχι μόνο στο κοινό επάγγελμα και κατ΄επέκταση και ποια θα κυριαρχήσει εν τέλει ως ηθοποιός και καλλιτέχνης, αλλά και αναφορικά με τις πολιτικές τους πεποιθήσεις .
Ας μην ξεχνάμε οτι εκείνα τα χρόνια, δηλαδή στις αρχές του 20ου αιώνα υπήρχε έντονη αντιπαράθεση μεταξύ εκείνων που ήταν φιλικά διακείμενοι προς τον βασιλιά και την διακυβέρνηση του και εκείνων που διαφωνούσαν με τον θεσμό της βασιλείας και συντάσσονταν με τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Η αντιπαράθεση φιλοβασιλικών και Βενιζελικών, δηλαδή ο Εθνικός Διχασμός, μεταφέρθηκε και στην θεατρική σκηνή, με πρωταγωνίστριες τις δύο αυτές γυναίκες .
athensvoice.gr
Άλλωστε το θέατρο ως φορέας ιδεολογιών και αντιλήψεων δεν θα μπορούσε να μείνει αμέτοχο μπροστά στις εξελίξεις στα φλέγοντα θέματα της εποχής! Ωστόσο η έξαρση της κόντρας είχε σχέση με το πόσο ανοιχτά φιλοβασιλική ήταν η Κοτοπούλη, η οποία διατηρούσε και δεσμό με τον Ιωνά Δραγούμη και με το γεγονός ότι η Κυβέλη διατηρούσε δεσμό και παντρεύτηκε τον Γεώργιο Παπανδρέου, φέρνοντας την πόλωση και τον ανταγωνισμό στα άκρα!
Το αν υπήρχε πραγματικά η κόντρα και ο τοξικός ανταγωνισμός μεταξύ τους ή ήταν δημιούργημα και αφήγημα της τότε κοινωνίας ίσως να μην το μάθουμε ποτέ, ωστόσο αυτό που διαφαίνεται από την πορεία των δύο αυτών ηθοποιών είναι η αγάπη τους για το θέατρο και την καλλιτεχνική δημιουργία.
Η μεγαλύτερη απόδειξη αυτού είναι η συνεργασία τους το 1932 με σκοπό να δείξουν την αντίδραση τους στη δημιουργία του Εθνικού Θεάτρου, αλλά και οι συνεργασίες που ακολουθούν αφού ενώνουν την δύναμη τους και στην μεγάλη οθόνη το 1933 στην ταινία «Κακός Δρόμος» σε σενάριο Γρηγόριου Ξενόπουλου .
Και οι δύο γυναίκες άλλαξαν την πορεία του ελληνικού θεάτρου και άφησαν το δικό τους στίγμα στην ελληνική ιστορία, η κάθε μία με τον δικό της χαρακτήρα και την δική της προσωπικότητα άφησαν μία τεράστια κληρονομιά καλλιτεχνικής δημιουργίας, ενώ προετοίμασαν και γαλούχησαν και μια επόμενη θεατρική γενιά που με την σειρά της άφησε το δικό της στίγμα.
Πηγές:
sansimera.gr, independent.gr
***Απαγορεύεται η μερική ή ολόκληρη αναδημοσίευση του άρθρου σε άλλα sites χωρίς τη συγκατάθεση του beezdom.com
***Πηγή φωτογραφίας εξωφύλλου: frapress.gr
What do you think?
Show comments / Leave a comment